Program koła | Program wiedzy o AIDS | Galeria | ||
Program
Koła Młodych Ekologów Działającego
w Zespole Szkół Nr 3 w Łukowie Autorki
programu: Joanna Gawłowicz i Katarzyna Zarzycka - Dmitruk
Koło Młodych Ekologów działa w Zespole Szkół Nr3 w Łukowie
od października 1999 r. Jego działalność ukierunkowana jest na uświadomienie
uczniom zagrożeń środowiska przyrodniczego, występujących w miejscu
zamieszkania oraz budzenia szacunku do przyrody. Biorąc pod uwagę
postulaty młodzieży oraz propozycje rozszerzenia działań w ramach
Alertu Ekologiczno-Zdrowotnego, przygotowałyśmy program. Chciałybyśmy
w nim przybliżyć uczniom zagadnienia związane z biomonitoringiem płynącej
przez Łuków rzeki Krzny oraz zwrócić uwagę na problem segregacji
odpadów. Program jest więc dostosowany do zainteresowań
młodzieży działającej w Kole Młodych Ekologów, do potrzeb
środowiska lokalnego oraz zgodny z Programem Wychowawczym Szkoły.
Cel ogólny:
Cele szczegółowe: ·
Uświadomienie uczniom ich roli w walce o ochronę środowiska. ·
Określenie parametrów wody i monitorowanie wód rzeki Krzny,
poznawanie organizmów żyjących w tej rzece. ·
Zebranie informacji o gospodarce odpadami w mieście, szkole i
domu. ·
Poznanie źródeł odpadów, ich rodzajów i możliwości
recyklingu. ·
Poznanie źródeł promieniotwórczości, pozytywnych i
negatywnych skutków promieniowania oraz praktycznego wykorzystania
promieniowania. ·
Uświadomienie zagrożeń środowiska naturalnego spowodowanych
wydobywaniem i eksploatacją surowców energetycznych.
Program przeznaczony jest dla Koła Młodych Ekologów w Zespole
Szkół Nr3 w Łukowie. Będzie realizowany na spotkaniach tego koła,
które odbywać się będą dwa razy w miesiącu.
Zamierzone osiągnięcia uczniów są związane z przedstawionymi
szczegółowo celami operacyjnymi. Zakładamy, iż uczeń po realizacji
programu: ·
Oceni stopień i jakość zagospodarowania odpadów w najbliższej
okolicy. ·
Dostrzeże związki przyczynowo skutkowe w procesach degradacji
przyrody. ·
Będzie się czuł odpowiedzialny za stan środowiska i wykazywał
troskę o jego czystość. ·
Wymieni skutki niekontrolowanego rozwoju i postępu cywilizacji. ·
Wykaże zaangażowanie na rzecz ochrony przyrody. ·
Określi stan rzeki Krzny oraz źródła jej zanieczyszczeń.
W pracy Koła Młodych Ekologów dominują metody aktywne, tj.:
obserwacja bezpośrednia, doświadczenie, eksperyment biologiczny,
badania terenowe i mikroskopowanie. Duży nacisk kładziemy na pracę w
grupach, która daje możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy i
umiejętności, ale też uczy współpracy i szanowania zdania innych
uczestników. Uczniowie będą pracować ze specjalnie opracowanymi
materiałami wspierającymi ich na etapie zdobywania wiedzy oraz ułatwiającymi
samokontrolę. Będą planować indywidualne i zespołowe działania,
porządkować i porównywać zdobyte dane.
·
Scenariusze zajęć: -
gospodarka odpadami, -
zagrożenia naszej ziemi, -
woda w naszej rzece, -
źródła energii, -
promieniotwórczość. ·
Założenia i przebieg Szkolnego Konkursu Ekologicznego na Dzień
Ziemi (22 kwietnia).
Ocena
efektywności programu zostanie przeprowadzona na podstawie: ·
ankiet przeprowadzonych przez uczniów w trakcie realizacji
programu, ·
ankiet przeprowadzonych przez autorki skierowanych do uczniów, ·
wyników Szkolnego Konkursu Ekologicznego, ·
obserwacji stopnia zaangażowania uczniów w realizację
programu.
|